• تاریخ انتشار : 1402/01/28 - 07:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 174
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای دانشکده‌ها و بیمارستان ها

دکتر قناعتی: مدیران در هر سطحی باید دانش، تجربه و مهارت لازم را داشته باشند

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ حراست و وضعیت تجهیزات پزشکی دانشگاه بررسی شد.

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ حراست و وضعیت تجهیزات پزشکی دانشگاه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،در نشست 27 فروردین 1402 هیئت رئیسه، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تشریح یکی از  مقالات علمی حوزه مدیریت؛  بر اهمیت تصمیم‌گیری در مدیریت تاکید کرد و گفت: decide به معنای تصمیم‌گیری است و cide به  معنای کشتن و  decide به معنی کشتن تصمیمات دیگر و رسیدن به تصمیم‌ بهتر است.
دکتر قناعتی با تاکید بر قاطعیت در تصمیم‌گیری گفت: مدیر نمی‌تواند دودل باشد و باید بداند تصمیم‌گیری درست سودآور است.
رئیس دانشگاه، تصمیم‌گیری، سازماندهی، هدایت و رهبری، برنامه‌ریزی و نظارت را از ارکان مدیریتی برشمرد و گفت: سازمان، باید برنامه‌ریزی روشنی داشته باشد و بداند در چه جهتی حرکت می کند.
دکتر قناعتی دانش، تجربه و مهارت را مدل موفقی در انتخاب مدیران دانست و گفت: برای انتخاب چنین مدیری روش‌های علمی وجود دارد و مدیران در هر سطحی باید دانش، تجربه و مهارت لازم را داشته باشند.
رئیس دانشگاه، بر مطالعه مستمر منابع علم مدیریت برای مدیران تاکید کرد و گفت: به همت مدیریت IT دانشگاه به زودی داشبورد مدیریتی در اختیار مدیران دانشگاه قرار می‌گیرد و لازم است مدیران، گزارش عملکرد هفتگی خود را رصد کنند.
دکتر قناعتی با اشاره به تله سرعت در مدیریت گفت: اگر میزان سرعت، کنترل نشود ممکن است آسیب زننده باشد. در مدیریت، سرعت به معنای تمرکز لازم در کار است. عجله تله مدیریت است.
رئیس دانشگاه سرزنش را عامل بازدارنده عملکرد موثر دانست و گفت: سرزنش حس منفی مربوط به گذشته است که فرد در زمان حال آن را تجربه می‌کند و تا جایی مفید است که فرد از اشتباه گذشته درس بگیرد و از آن عبور کند.
دکتر قناعتی با اشاره به نقش شهود در آینده نگری گفت: آینده‌نگاری تلاشی نظام‌مند برای نگاه به آینده است و با شهود و آینده نگری تفاوت دارد. در روایات ذکر شده که انسان‌ مومن، نگاه تیزبین و آینده نگری دارد و نبود آینده نگری مهمترین چالشی است که در دنیای مدیریت امروز وجود دارد.
رئیس دانشگاه، با تاکید بر اینکه برای انسان مومن هیچ راه بسته‌ای وجود ندارد گفت: برای انجام بهتر امور ضمن هوشمندی، دقت در برنامه‌ریزی و درایت و مدیریت باید از خداوند نیز مدد گرفته شود.
دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش مدیریت حراست دانشگاه و قدردانی از رویکرد مقتدرانه و مهربانانه این مجموعه در دانشگاه گفت: حراست دستگیر و حامی مدیران است. در دانشگاه باید باب انتقاد سازنده باز و به مطالبات و خواسته‌های صنفی توجه شود.
رئیس دانشگاه خواستار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شد و گفت: بایستی در همه بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌ها باب تفکر و آزاد اندیشی باز شود.
دکتر قناعتی در پایان سخنان خود عملکرد مدیران را در تغییر نگرش مجموعه موثر دانست و گفت: باید بدانیم عملکرد یکایک ما در پیشرفت کشور اثرگذار است و خود را ملزم بدانیم که بهترین کار را انجام دهیم اینگونه بر نگرش افراد هم اثر خواهیم گذاشت.

عزم جدی دانشگاه در سلامت اداری
رضا مومنی مدیر حراست دانشگاه، در توضیح عملکرد یکساله حراست دانشگاه،  با اشاره به اتفاقات دانشجویی سال گذشته، گفت: مسئولان واحدها نسبت به مسائل دانشجویان حساس باشند و به مطالبات دانشجویی توجه کنند و به سخنان آنان گوش  دهند.
مدیر حراست دانشگاه با اشاره به جذب ۱۵۰ نگهبان جدید در یکسال گذشته گفت: باتوجه به کمبود نگهبان این تعداد جذب شدند اما هنوز نتوانسته‌ایم نیاز موجود را تامین کنیم و امیدوارم امسال جذب نیرو ادامه داشته باشد.
مومنی از راه اندازی دفاتر حراست خبر داد و گفت: سال گذشته دو دفتر در مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان و مرکز طبی ۲ راه اندازی شد  و  امسال نیز ۲ دفتر دیگر راه اندازی می شو‌د.
مدیر حراست دانشگاه با تاکید بر عزم جدی دانشگاه در سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: مدیران نسبت به عملکرد زیر مجموعه خود حساس باشند و به سخنان کارکنان خود گوش دهند و بر برون سپاری‌ها و بکارگیری شرکت‌های پیمانکاری نظارت کنند.
در ادامه  نصری معاون حراست دانشگاه عملکرد یکساله حراست را تشریح کرد.

تاکید بر افزایش بهره وری تجهیزات پزشکی
سپس دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه، وضعیت تجهیزات پزشکی را مورد بررسی قرار داد و گفت: امسال تامین اعتبار تجهیزات پزشکی از درآمد اختصاصی بیمارستان ها صورت می گیرد از این رو توجه به صرفه جویی و همچنین نگهداشت تجهیزات پزشکی اهمیت بسزایی دارد.
دکتر ناطقی با اشاره به تهیه آمار تجهیزات پزشکی موجود در دانشگاه و اقدامات اصلاحی به منظور افزایش بهره وری هریک از تجهیزات گفت: گزارش بهره وری تجهیزات پزشکی همچون گایدلاینی است که معاونت درمان و بیمارستان ها براساس آن می توانند نقایص موجود را شناسایی و برطرف کنند.  
دکتر ناطقی با اشاره به بررسی و بکارگیری تجهیزات انبار ستاد دانشگاه گفت: با این اقدام بیش از صد و بیست کارتن ابزار جراحی به بیمارستان های مورد نیاز توزیع شد.
معاون درمان دانشگاه با تاکید بر بکارگیری تجهیزات نیمه فعال و غیرفعال  گفت: این دسته از تجهیزات تعین تکلیف و برخی از آن به بخش ها و سایر مراکز منتقل شد. جابه جایی تجهیزات پزشکی بین مراکز بیش از 100 میلیارد تومان صرفه جویی به همراه داشته است.
دکتر ناطقی با اشاره به ارزیابی تامین اکسیژن مراکز گفت: میزان مصرف اکسیژن مراکز باتوجه به تعداد و نوع بخش ها و تخت های موجود مشخص و دستگاه های اکسیژن ساز فرسوده شناسایی شد. با این اقدام، امکان اولویت بندی تامین تجهیزات اکسیژن ساز در مراکز فراهم شده است.
معاون درمان دانشگاه تامین تجهیزات بیمارستان های نوساز را از دیگر اقدامات اداره تجهیزات پزشکی برشمرد و گفت: آموزش کارکنان تجهیزات پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به این منظور دوره های آموزشی متعددی برگزار می شود.
دکتر ناطقی در پایان سخنان خود از طرح نظارت بر تجهیزات غیرفعال پژوهشکده ها خبر داد و گفت: این اقدام  فرصت استفاده بهینه از ظرفیت و امکانات موجود  در دانشگاه را فراهم می آورد.

تحقق 60 درصدی اهداف عمرانی و تجهیزاتی دانشگاه
در ادامه دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، گزارشی از هزینه کرد مراکز در زمینه تعمیر و بازسازی و همچنین تجهیزات پزشکی ارایه کرد و گفت: سال گذشته فرم 5 تفاهم نامه طراحی شد که براساس آن هریک از بیمارستان ها با نظر معاونت درمان در زمینه تامین تجهیزات پزشکی برنامه ریزی کردند.
معاون توسعه دانشگاه، از تحقق 60 درصد از اهداف عمرانی و تجهیزاتی دانشگاه در سال 1401 خبر داد و گفت: سال گذشته،  64 درصد پیشنهاد واحدها در فرم 5، در زمینه تعمیر و بازسازی و همچنین 36 درصد پیشنهادها در زمینه خرید تجهیزات پزشکی بود که در مجموع 60 درصد اهداف عمرانی و تجهیزاتی دانشگاه محقق شد.
دکتر رحیم نیا از همکاری مدیریت فنی، معاونت درمان و مدیریت IT  دانشگاه در پیشبرد این امر قدردانی کرد و گفت: بکارگیری این مدل در دانشگاه برای نخستین بار صورت گرفت و سبب شد کاستی های گذشته که ممکن بود هزینه کرد بیمارستان ها در اولویت دانشگاه نباشد و یا یک مرکز بیشتر از مرکز دیگر هزینه کند برطرف شود.
معاون توسعه دانشگاه اولویت تخصیص منابع امسال را در ادامه فعالیت های سال قبل بیان کرد و گفت:  دانشکده ها، معاونت ها و بیمارستان ها، می توانند پیشنهادهای خود را براساس فرم 5 اعلام کنند.

گالری عکس: https://pr.tums.ac.ir/ZvY2o

  • گروه خبری : حوزه ریاست
  • کد خبر : 232655
زهرا شهماری
تهیه کننده:

زهرا شهماری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *