• تاریخ انتشار : 1402/02/19 - 07:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 199
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی بر ضرورت برنامه محوری، سرعت عمل و حفظ منافع ملی تاکید کرد

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با دریافت مجوز آموزشی بیمارستان حکیم در مقطع آموزش پزشکی عمومی و تخصص اطفال موافقت و بر ضرورت ساماندهی دستور جلسات هیئت رئیسه دانشگاه تاکید شد.

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با دریافت مجوز آموزشی بیمارستان حکیم در مقطع آموزش پزشکی عمومی و تخصص اطفال موافقت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، با ارائه گزارشی از سفر روسیه، این سفر را بسیار پربار خواند و گفت: با سفر به این کشور دریافتم که جو روانی زیادی علیه روسیه وجود دارد که با واقعیت تطبیق ندارد. اصولا دنیای امروز بر اساس منفعت است و باید اطلاعات لازم را برای قضاوت داشته باشیم. کشور روسیه فرصت های آموزشی و اقتصادی بسیار زیادی دارد و در زمینه صنایع نیز می تواند همکاری های مختلفی انجام شود. باید ببینیم منافع ما در چیست و بر اساس آن منافع برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه "کاش روشنفکرها بتوانند با اطلاعات کافی در مورد مسائل سخن بگویند " خاطرنشان کرد: برخی جوسازی ها به زیان کشور و منافع ملی تمام می شود. معتقدم در تحریم ها واقعا فرصت نهفته است و گاهی ناتوانی خود را بر گردن تحریم ها می اندازیم.

دکتر قناعتی، روسیه را بازاری برای تجهیزات پزشکی خواند و گفت: روس ها به شدت دنبال تجهیزات پزشکی هستند و این فرصتی برای ماست تا تجهیزات خود را صادر کنیم. همچنین در حدود شش هزار ایرانی در دانشگاه های معتبر و غیرمعتبر روسیه پزشکی می خوانند و ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم ساماندهی برنامه های آموزشی ورود آنها به دوره های آموزشی خارج از کشور با هدایت نظام سنجش آموزش کشور می تواند راهکار های خوبی باشد برای جلوگیری از اتلاف منابع و عمر عزیزان ما که در خارج از کشور درس می خوانند.

رئیس دانشگاه سپس به تفاوت های آموزش پزشکی در روسیه و ایران اشاره کرد و گفت: دانشجویان در پایان ترم نخست در روسیه به عنوان بهیار و سال بعد به عنوان پرستار در مراکز درمانی خدمت می کنند تا از این طریق اقدامات پایه و ضروری در پزشکی همچون پانسمان و تزریقات را بیاموزند و در این زمینه تبحر پیدا کنند. همچنین هنگامی که فارماکولوژی را به اتمام می رسانند برای آزمون پایان ترم، فراگیر باید برای یک بیمار با شرح حال مشخص نسخه بنویسد تا به صورت ملموس با نسخه نویسی آشنا شود. اصولاً مهارت سنجی و امتحانات شفاهی از مزیت های آموزش عالی پزشکی در روسیه است.

وی آموزش حین کار را مصداق بارز علم نافع خواند و تصریح کرد: معتقدم در برخی از زمینه ها مسائلی را به دانشجو آموزش می دهیم که شاید برای فرد نافع نباشد. از این رو با بازنگری در فرآیندها باید به سمت آموزش علم نافع پیش برویم.

دکتر قناعتی، برنامه داشتن و پایبندی بر اجرای درست برنامه ها را موجب رشد خواند و افزود:  نبود قانون، برنامه خوب، عدم شایسته سالاری و مدیریت نامناسب، بزرگ ترین دشمن ماست. به عنوان مثال برنامه پزشک خانواده را نتوانستیم خوب بنویسیم و خوب اجرا کنیم در حالی که کشور ترکیه در اجرای نظام پزشک خانواده بسیار موفق عمل کرد. با این روش ها، نگاه ها و نداشتن برنامه ها هرگز رشد نخواهیم کرد.

وی سرعت عمل را عاملی دیگر برای پیشرفت دانست و تصریح کرد: در دنیا سرعت فرآیندها و پیشرفت ها بسیار بالا است به گونه ای که بسیاری از شرکت های بزرگ جهان به دلیل کندی، رشد خوبی نداشتند و در حال ورشکستگی هستند. لذا کمک کنید تا کارها به سرعت اجرایی شود و دانشگاه از لحاظ درآمدی روی پای خود بایستد.

دکتر قناعتی، سپس به راه اندازی بیمارستان حکیم اشاره کرد و آن را موجب بهبود شرایط طب اطفال خواند و از دکتر صادق نیت خواست تا با قوت مسائل و مشکلات بیمارستان را تا راه اندازی کامل پیگیری کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت همدلی و هماهنگی میان واحدها تاکید کرد و گفت: کاری نکنید که برنامه های دانشگاه کلیشه ای شود. باید فرصت مانور برای ارزش های فردی اساتید نیز قائل شویم. انتقاد موجب ساخته شدن و بهبود برنامه ها در آینده است. نباید خارج از جلسات رسمی، جلسه ای موازی و خارج از روال در همان موضوع  بگذاریم. جلسات غیر رسمی و خارج از دستور رسمی معمولاً منجر به انشقاق در انرژی و حرکت خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مجید میر قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن تبریک روز استاد گفت: هرچه به شاگردان خود یاد دادید و آنها به آن عمل کردند، همه این خوبی ها برای شما ثبت می شود.

گزارش بیمارستان حکیم
دکتر خسرو صادق نیت، به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی بیمارستان حکیم پرداخت و گفت: پس از افتتاح این بیمارستان در دی ماه، در هر ماه یک بخش از بیمارستان راه اندازی شده است. اکنون درمانگاه و picu بیمارستان راه اندازی شده و در حال راه اندازی اورژانس هستیم که به دلیل کمبود پزشک هنوز موفق به راه اندازی آن نشده ایم.

سرپرست و مسئول راه اندازی بیمارستان حکیم به چالش های راه اندازی اشاره کرد و گفت: هنوز پرستار با تجربه خوب و تیم مدیریتی با تجربه نداریم و کمبود پزشک نیزبرای راه اندازی برخی از بخش ها وجود دارد. اگر حضور فعال و کمک معاونین در بخش های توسعه و آموزش نبود نمی توانستیم پیشروی کنیم.

وی آینده بیمارستان حکیم را وابسته به تعریف نقش و جایگاه آن در دانشگاه خواند و افزود: بیمارستان حکیم، بسترهای آموزشی لازم را فراهم کرده است و برای دریافت مجوز آموزشی، بیمارستان باید با مصوبه هیات رئیسه، مسیر آموزشی شدن را برای دانشجویان پزشکی عمومی آغاز کند تا دانشجویان با امکانات بهتری در حکیم آموزش ببینند.

ساماندهی جلسات

دکتر اکبر فتوحی، گزارشی از برگزاری موثرتر جلسات هیات رییسه، شورای دانشگاه، روسای بیمارستان ها، روسای دانشکده ها و اهداف آن را مطرح کرد و گفت: مرور و پایش پیشرفت برنامه ها، بررسی و تصویب مصوبات، بحث و تبادل نظر در مورد سیاست ها، قوانین و مقررات و تصویب برنامه های کلان دانشگاه و اطلاع رسانی و هماهنگی بین حوزه های دانشگاه در مورد فعالیت ها از جمله اهداف هیات رییسه دانشگاه است و این جلسه باید مجزا از جلسات روسای بیمارستان ها و روسای دانشکده ها برگزار شود.

معاون پژوهشی و مسئول برگزاری جلسات هیئت رئیسه به ضرورت تشکیل کمیته های کاری اشاره کرد و گفت: همکاران می توانند از ظرفیت شورای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه برای پیشبرد مسائل استفاده کنند. همچنین مصوبات جلسات باید کاملا ثبت شود و به تایید برسد.

دکتر فتوحی پیشنهاد طراحی فرمی برای شفاف سازی دستور جلسات آتی را مطرح کرد و گفت: با تایید این فرم، توسط رییس دانشگاه، این دستورجلسه در هیات رئیسه قرار می گیرد. غالبا پیش از دستور در جلسات بسیار طولانی است و باید کوتاه و مفید مسائل مطرح شود. همچنین دستور جلسات باید به صورت مکتوب در دعوت نامه اعضا گنجانده شود.

گالری تصاویر: https://b2n.ir/y47653

  • گروه خبری : حوزه ریاست
  • کد خبر : 234095
زهرا شهماری
تهیه کننده:

زهرا شهماری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *