• تاریخ انتشار : 1402/09/22 - 10:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 214
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری اولین کارگاه آموزش مراقبت های ادغام یافته کودکان (مانا) در دانشگاه علوم پزشکی تهران به همت مهارتکده علوم پیراپزشکی (دارالفنون)

کارگاه آموزش مراقبت های ادغام یافته کودکان (مانا) به همت مهارتکده علوم پیراپزشکی (دارالفنون) با همکاری معاونت آموزشی دانشکده علوم پیراپزشکی برگزار شد.

کارگاه آموزش مراقبت های ادغام یافته کودکان (مانا) به همت مهارتکده علوم پیراپزشکی (دارالفنون) با همکاری معاونت آموزشی دانشکده علو
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دانشکده علوم پیراپزشکی، کارگاه مانا به همت مهارتکده علوم پیراپزشکی (دارالفنون) دانشکده علوم پیراپزشکی با همکاری معاونت آموزشی این دانشکده با حضور دکتر مرجان قاضی سعیدی ؛ معاون آموزشی دانشکده، دکتر سید هادی موسوی ؛ معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده، دکتر افضل شمسی ؛ مدیر گروه آموزشی فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی و سایر اعضا، با تدریس فاطمه شریفی؛ رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان و محبوبه محمدحسینی کارشناس نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات دارالفنون ستاد دانشگاه، ویژه دانشجویان رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی برگزار شد. 
در ابتدا شریفی در توضیح اهمیت و ضرورت یادگیری و به کار گیری مراقبت های ادغام یافته کودکان (مانا)، گفت: مراقبتهای ادغام یافته ناخوشی های اطفال (مانا) به عنوان مناسب ترین راهکار در جهت کاهش مرگ و میر کودکان درکشور های در حال توسعه توصیه شده است. این راهکار مداخلاتی برای پیشگیری و کاهش بروز بیماری یا مرگ ناشی از شایعترین بیماریهای کودکان و ارتقا سطح سلامت کودکان در کشور است.
 سپس افزود: مداخلات طراحی شده در مانا سه هدف عمده را دنبال می کنند که شامل؛ بهبود مهارت های ارائه دهندگان خدمت در زمینه نحوه برخورد با کودک بیمار، بهبود در سیستم بهداشتی و درمانی به منظور درمان موثر کودک بیمار و بهبود عملکرد خانواده و جامعه است.
در این مدل وقتی یک کودک بیمار به هر دلیل به پرسنل ارائه دهنده خدمت مراجعه کند، توقع می رود بدرستی بیماری وی تشخیص داده شود و درمان مناسب را به مدت و میزان کافی دریافت کند و سپس در صورتی که نیاز به پیگیری باشد در موعد مقرر مراجعه کند.
 نکته اصلی در این فرایند تاکید بر روی مهمترین علل مرگ و میر کودکان می باشد در این برنامه ارزیابی درست بیماریهای شایع و خطرناک، وضعیت تغذیه و واکسیناسیون ، انجام مداخلات لازم و موثر، تقویت مشاوره با مادر و خدمات پیشگیری کننده طراحی شده است.
وی همچنین گفت: از اهداف اصلی برنامه می‌توان به ارتقای مهارتهای پرسنل بهداشتی، ارتقای کیفیت ارائه خدمات در سیستم بهداشتی، ارتقای عملکرد خانواده وجامعه و در نهایت کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال اشاره کرد. 
در ادامه با توجه به اهمیت فوریت های پزشکی و اورژانس نوزادان و کودکان و به روز رسانی دانش و مهارت پزشکان و غیر پزشکان حوزه بهداشت، در این کارگاه اصول ارزیابی و شناسایی علائم خطر فوری در کودکان، ارزیابی و اقدامات درمانی کودکان مبتلا به سرفه، اختلال تنفسی، اسهال، کم آبی و تب آموزش داده شد.
  • گروه خبری : معاونت آموزشی,هوشبری و فوریت های پیش بیمارستانی,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 254084
کلمات کلیدی