تلویزیون اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
«گامی نو در آموزش کتابداران پزشکی؛ از کتابخانه تا بالین بیمار»
مصاحبه دوره آموزشی کوتاهمدت کتابدار بالینی با هدف تربیت کتابداران توانمند در ارائه خدمات اطلاعاتی بالینی در دانشکده پیراپزشکی برگزار شد.
یه گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره کتابدار بالینی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند این دوره آموزشی در دانشکده پیراپزشکی برگزار شد.
این دوره با حضور اساتید برجستهای همچون دکتر مسعود محمدپور، دکتر محبوبه معافینژاد، دکتر مسعود محمدی و دکتر بدر طراحی و اجرا شده است. هدف از برگزاری آن، ارتقای مهارتهای تخصصی کتابداران در زمینه جستوجو، ارزیابی و بهکارگیری شواهد علمی در آموزش، پژوهش و خدمات درمانی است.
به گفته دکتر شیخشعاعی، مجری طرح، ایده اولیه برگزاری این دوره از زمانی شکل گرفت که ایشان به عنوان عضو هیأت علمی گروه خود فعالیت را آغاز کردند. با توجه به تأکید دانشگاه بر نزدیکتر کردن علوم پایه به علوم بالینی، ایشان به دنبال راههایی برای تعریف نقشهای جدید کتابداران در محیطهای بالینی بودند. بر این اساس، خدماتی همچون کتابدار بالینی، سواد اطلاعات سلامت و اطلاعدرمانی به عنوان ظرفیتهایی شناسایی شدند که کتابداران میتوانند در تعامل با اساتید، تیم درمان، بیماران و خانوادههای آنان ارائه دهند.
وی با اشاره به سابقه جهانی این خدمات افزود: «خدمات کتابدار بالینی بیش از نیم قرن است که در دنیا ارائه میشود و در قالب برنامهها، شبکهها و همایشهای تخصصی دنبال میشود. در ایران نیز از دهه ۱۳۸۰ پژوهشهایی در این زمینه آغاز شد و نخستین فعالیت اجرایی در سال ۱۳۸۸ در دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گرفت. پس از آن، دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، تهران و کرمان نیز در این حوزه پژوهشهایی انجام دادند و خوشبختانه امسال شاهد برگزاری نخستین دوره آموزشی رسمی کتابدار بالینی هستیم.»
در شهریورماه آزمون نهایی دوره برگزار شد و شرکتکنندگان موظف به انجام تکالیف و شرکت در مصاحبه علمی بودند. از میان حدود ۷۰ شرکتکننده، بیست نفر به مرحله مصاحبه دعوت شدند و در نهایت ۲۸ نفر طی دو روز در مصاحبهها شرکت کردند. برگزیدگان این مرحله وارد بخش حضوری خواهند شد تا آموزشهای بالینی را در محیط واقعی بیمارستانی فرا گیرند و بتوانند در آینده به ارائه خدمات کتابداری بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور بپردازند.
شرکتکنندگان دوره نیز از محتوای آموزشی و روش تدریس ابراز رضایت کردهاند. یکی از شرکتکنندگان گفت:
«این دوره یکی از بهترین دورههایی بود که تاکنون شرکت کردهام. مفاهیم جدیدی یاد گرفتم که مطمئنم میتوانم در کارم بهکار ببرم. آشنایی با جستوجو در پایگاههای مبتنی بر شواهد و نحوه طرح سؤالات بالینی به من کمک کرد تا در کار بالینی دقیقتر و مؤثرتر باشم.»
دوره پودمانی کتابدار بالینی گامی است در راستای توسعه فرهنگ مصرف دانش در نظام سلامت و تقویت پزشکی مبتنی بر شواهد، همچنین بسترسازی برای نقشآفرینی کتابداران در محیطهای بالینی.
در پایان، شرکتکنندگان و برگزارکنندگان از حمایتهای دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و تلاشهای دکتر شیخشعاعی و همکاران ایشان در اجرای این طرح قدردانی کردند و ابراز امیدواری نمودند که نتایج این دوره در ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات سلامت کشور تأثیرگذار باشد.
ارسال نظر