یکشنبه 08 مهر 1403
لوگو

دانشکده علوم پیراپزشکی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • تاریخ انتشار : 1402/09/15 - 10:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 540
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تحکیم بنیان و تعالی نشاط خانواده در سایه رشد جمعیت

حضور فرزندان به عنوان نهالان باغ زندگی و شور و نشاط این اعضای نوشکفته همواره گرمابخش محفل بنیان بی بدیل خانه و خانواده است تا جایی که نشاط و پویایی خانواده با حضور فرزندان امری بدیهی و انکارناپذیر می باشد.

فرزندان، رونق بخش زندگی مشترک و تعالی دهنده کانون خانواده هستند و همچنان که در دین مبین اسلام بر لزوم تشکیل خانواده و فرزندآوری تاکید فراوان شده است و اولیا و انبیا الهی نیز همواره بر اهمیت این مهم تاکید کرده اند.

اما طی سالیان گذشته به دلایل متعددی بر ترویج فرهنگ فرزند کمتر پرداخته شد که متاسفانه اینگونه تبلیغات خیلی بیشتر از آنچه انتظار می رفت تاثیرگذار بود تا حدی که نرخ رشد جمعیت را با بحران مواجه کرده است و از طرفی نیز امروز زوج های جوان در حالیکه که از روزگار کودکی و نوجوانی خود به نیکی یاد و خاطرات شیرین در کنار همبازی ها را با شور و شوق بازگو می کنند اما تمایل چندانی به داشتن فرزند بیشتر ندارند و گویی نادانسته فرزندان خود را از این مزیت ها بی بهره کرده اند.

به گفته کارشناسان، اکنون زنگ خطر نرخ رشد جمعیت ایران به صدا درآمده است و گفته می شود تا سال ۱۴۲۰ به صفر می‌رسد، از طرفی گفته شده ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته است.

فرزندآوری و تشکیل خانواده از جنبه‌های مهم زندگی به شمار می‌آید و فرزند در خانواده ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که فرزندآوری پدیده فردی نیست که انتخاب شخصی زوجین باشد و در حقیقت یک رویداد و اتفاق اجتماعی است که عوامل متعددی مانند اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بنا بر نظر کارشناسان، مهمترین و عمده‌ترین تاثیر فرزندآوری، داشتن جامعه‌ای جوان و پویا برای کشور است.

در حالیکه گفته می شود امید به زندگی در خانواده های دارای فرزند چندین برابر بیشتر از خانواده های بدون فرزند است و آیات و روایات زیادی در خصوص اهمیت فرزندآوری در جامعه اسلامی وجود دارد که به زوجین تاکید شده به افزایش نسل صالح توجه داشته باشند.

این عوامل دست به دست هم داده تا مسوولان، سیاست‌های تشویقی را جهت افزایش جمعیت اتخاذ کنند که در این راستا قرارگاه جوانی جمعیت در سطح کشور راه اندازی شده است تا شروع یک حرکت تحول گرا و تعالی بخش در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم باشد.

گفته می شود ایران در روند پیری جمعیت با شتابی روزافزون روبه‌رو است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۲ نسبت افراد بالای ۶۰ سال در کشور از ۱۰درصد کل جمعیت فراتر رفته در عین حال نرخ رشد جمعیت ایران ۰.۷ درصد و کمترین نرخ در ۲۵ سال گذشته است.

از این رو در راستای رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، ترویج فرزندآوری، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوجهای جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و همچنین تربیت نسل صالح و کـارآمـد ضــروری اسـت برنامهریزی مناسب با همکاری همه

دستگاهها انجام شـود. شواهد علمی و تجارب کشورهای مختلف جهان نشان داده است که راهبردها و سیاستهای به کار گرفته شده برای افزایش ً مشابه یکدیگر جمعیت در کشورهای مختلف، تقریبا بوده و رویکرد ترویجی و حمایتی را مدنظر قرار داده اند. طرحیهایی که قرار است با

توجه به مفادی که در آن قرار دارد فرزندآوری را برای خانواده های ایرانی آسانتر و دلپذیرتر کند تا همه نقش بسزایی در تقویت بنیاد خانواده داشته باشند و هم کشور را از بحران سالمندی جمعیت که از سالها قبل نسبت به آن هشدار داده شدهاست نجات دهد و هم از پیامدهای

ناشی از باروری پایین جلوگیری کند. پیشنهاد باور داشتن به حل مسأله جوان سازی توسط مسؤلن و کارکنان محیطی درگیر برنامه ارایه خدمات آموزشی و مشاوره ای به زوجهای جوان ارایه خدمات آموزشی و مشاوره ای به زنان بی فرزند و تک فرزند استانهایی مانند گیلان و مـازنـدان که

نـرخ بـاروری پایینتری دارند در راستای افزایش باروری تشویق شوند.

  • گروه خبری : فرهنگ و سواد سلامت
  • کد خبر : 253113
کلمات کلیدی
مرضیه خضری
نویسنده:

مرضیه خضری